BILAL AND ABU DHAR

Bilal Ibn Rabbaah may Allah be pleased with him is described In Seera A’lam Al Nubalaa Chapter 1 page 352

”Mohammed Ibn Saad reports that he was born  mixed raced in Sirah ( a place in Shaam) and his mother was Hamaamah” page 351

”And in the biographies , Abu Bakr bought a jet black slave from Umayyah bin Khalaf”

ا

ا
سير أعلام النبلاء » الصحابة رضوان الله عليهم ج ١ ص ٣٥١- ٣٥٢

وقال محمد بن سعد : بلال بن عبد الله من مولدي السراة ، كانت أمه حمامة

وفي السيرة أن أبا بكر اشتراه بعبد أسود مشرك من أمية بن خلف


Ibn Sa’d may Allah have mercy upon him Kitaab A Tabaqaat Chapter 3 Page 220

”Whoever saw Bilal would say he is Adam Shadeed Al Udmah ( jet black )”

This is the most widely spread narration about Bilal by a narrator who is abandoned in hadith. However, no one would argue that Bilal wasn’t black .

م

 ابن سعد كتاب طبقات الكبرى ج  ٣  ص  ٢٢٠

عن مكحول قال : حدثني من رأى بلالا رجلا آدم ، شديد الأدمة ، نحيفا ، طوالا

ل

The words used to describe him are Adam Shadeed Al Udmah which means jet black :

Imaam Al Alaamah Al Dhahabi may Allah have mercy upon him says in his book Seera A’laam Al Nubalaa Chapter 2 page 168

‘They said Aswad (jet black) and this means whoever is covered in blackness. They said (jet )black or Shadeed Al Udmah.”

ظ

سير أعلام النبلاء ج٢ ص ١٦٨

قالوا اسود و كذا كل من غلب عليه السواد قالوا اسود او شديد الادمة


The words Adam Al Shadeed Al Udmah are used to describe him again:

 Imaam Alaamah Al Haafidh Al Maghrib Sheikh Al Islaam Ibn Abd Al Birr may Allah have mercy upon him reported in his book Al Istiyaab

”And what was said about him, he was Adam Shadeed Al Udmah'( Aswad/ jet black)

 

 كتب الإمام العلامة ، حافظ المغرب ، شيخ الإسلام أبو عمر في كتابه الاستياب

وكان فيما ذكروا آدم شديد الأدمة نحيفا

 

 


According to Ibn Asaakir may Allah have mercy upon him, Siraah is a place in Shaam (Chapter 10 page 435)

 (10: 435) وعلق ابن عساكر في تاريخه  على ذلك بقوله يعني بالشام

k


ا

In book 8 of Seera Alaam Al Nubalaa, Imaam Al Dhahabi may Allah have mercy upon himsaid, 

” From what is apparent , Bilal is not Habashy and as for Suhaib , he was an Arab from Al Nemir Ibn Qaasit.

ا

قال الذهبي في سير الأعلام النبلاء  ج   ص ٥٣٠

والأظهر أن بلالاً ليس بحبشي. وأما صهيب فعربي من النمر بن قاسط.


h

In Kaamil Al Taarikh Chapter 1 page 664  Bilal may Allah be pleased with him is also described as being Aswad (Jet  black)

He said: I have a boy who is the same religion as you who is jet black.

 الكامل في التاريخ

. فقال : عندي غلام على دينك أسود أجلد من هذا أعطيكه به .

s


و

Abu Dhar Al Ghifaari described as رجل اسود  in Ibn Sa’d Chapter 4 page 230 and in Seera A’lam Al Nubala Chapter 2 page 74 or here

”…..And Abu Dhar was jet black in complexion and hairy….”

Every narrator in this chain is trustworthy

وh

ابن سعد  ج ٤ ص ٢٣٠/  سير اعلام النبلاء ج ٢  ص  ٧٤   او هنا

قَرَأْتُ عَلَى قَرَأْتُ عَلَى أَبِي غَالِبِ بْنِ الْبَنَّا ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ الْبَرْمَكِيِّ ، أَنْبَأَ أَبُو عُمَرَ بْنُ حَيَّوَيْهِ ، أَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَعْرُوفٍ ، أَنْبَأَ أَبُو عَلِيِّ بْنُ الْفَهْمِ ، نَا مُحَمَّدُ بْنُ سَعْدٍ ، أَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَمْرٍو أَبُو مَعْمَرٍ الْمِنْقَرِيُّ ، ثنا عَبْدُ الْوَارِثِ بْنُ سَعِيدٍ ، عَنِ الْحُسَيْنِ الْمُعَلِّمِ ، عَنِ ابْنِ بُرَيْدَةَ قَالَ : لَمَّا قَدِمَ أَبُو مُوسَى الأَشْعَرِيُّ لَقِيَ أَبَا ذَرٍّ ، فَجَعَلَ أَبُو مُوسَى يَلْزَمُهُ ، وَكَانَ الأَشْعَرِيُّ رَجُلا خَفِيفَ اللَّحْمِ ، وَكَانَ أَبُو ذَرٍّ رَجُلا أَسْوَدَ ، كَثَّ الشَّعْرِ ، فَجَعَلَ الأَشْعَرِيُّ يَلْزَمُهُ ، وَيَقُولُ أَبُو ذَرٍّ : إِلَيْكَ عَنِّي ، وَيَقُولُ الأَشْعَرِيُّ : مَرْحَبًا بِأَخِي ، وَيَدْفَعُهُ أَبُو ذَرٍّ ، وَيَقُولُ : لَسْتُ بِأَخِيكَ ، إِنَّمَا كُنْتُ أَخَاكَ قَبْلَ أَنْ تُسْتَعَمَلَ ، قَالَ : ثُمَّ لَقِيَ أَبَا هُرَيْرَةَ ، فَالْتَزَمَهُ ، وَقَالَ : مَرْحَبًا بِأَخِي ، فَقَالَ لَهُ أَبُو ذَرٍّ : إِلَيْكَ عَنِّي ، هَلْ كُنْتَ عَمِلْتَ لِهَؤُلاءِ ؟ قَالَ : نَعَمْ ، قَالَ : هَل تَطَاوَلْتَ فِي الْبِنَاءِ ، أَوِ اتَّخَذْتَ زَرْعًا أَوْ مَاشِيَةً ؟ قَالَ : لا ، قَالَ : أَنْتَ أَخِي ، أَنْتَ أَخِي

رجاله ثقات

 


;

Abu Dhar Al Ghifaari described as رجل ادم Seera A’lam Al Nubala Chapter 2 page 50  or here

A tall man entered, Adam ( dark brown to jet black ) in complexion with white hair on his head and  a beard

l

سير اعلام النبلاء ج ٢   ص ٥٠  او هنا

 ، إذ دخل رجل طوال ، آدم أبيض الرأس واللحية

k



p

Abu Dhar was described as being jet black in Sunan Al kabeer in the Chapter of Fasting

……”a tall jet black man ; so he said, ‘Who is that?” He said Abu Dhar”

  سنن الكبير  كتاب الصيام » باب صوم ثلاثة أيام من كل شهر

فَإِذَا رَجُلٌ طَوِيلٌ أَسْوَدُ، فَقُلْتُ: مَنْ هَذَا؟ قَالَ أَبُو ذَرٍّ

 

h


Abu Dhar’s own nephew was Aswad ( jet  black )

Alaa Al Deen Maghlooty said in his book Ikmaal Tahdheeb Al Ikmaal Fee Asmaaa Al Rijaal Chapter 7 ,page 408 PDF

Abdullah Ibn Al Saamit Al Ghifaari Al Basri the son of Abu Dhar’s brother

Ibn Saad said in Tabaqaat Al Kabeer ”he was nicknamed Father of Nadhr and he was trustworthy and he knew the narrations ……and when he is mentioned by Ibn Khalfoon in his book of  ”The Trustworthy” he said.” it is said that verily he was jet black and courageous and he was a righteous man”

قال علاء الدين مغلطاي  في كتابه إكمال تهذيب الكمال في أسماء الرجال  ج 7 ص 408

عبد الله بن الصامت الغفاري البصري ابن أخي أبي ذر

قال ابن سعد في كتاب الطبقات الكبير يكنى أبا النضر وكان ثقة وله أحاديث

ولما ذكره ابن خلفون في كتاب الثقات قال يقال إنه كان أسود وكان شجاعا كان رجلا صالحا


mn

An investigation into the words of Abu Dhar to Bilal 

”Oh son of a black woman”

Looking into the words of Abu Dhar may Allah be pleased with him, and the words ”Oh son of a black woman” has created much confusion as some think that Bukhari  produced it in his book of Saheeh narrations.

In Bukhari may Allah have mercy upon him(Book 30 ) hadeeth 2545 and in Al Adab Al Mufrad (189) and Muslim (hadeeth 1661 ) (book 40) and Ahmed hadeeth 21432 by way of the authority of Shubah’, on the authority of Wasil Alahdab , on the authority of Al Maroor Ibn Swayd,

He said ,” I found Abu Dhaar with Al Ribdah and upon him was a robe and upon a slave boy who was wearing a similar robe, so I asked about that. So he said to me that verily he abused a man by rebuking his mother. So the Prophet may Allah’s peace and blessings be upon him said to me, ‘ Oh Abu Dhaar . Did you rebuke him for his mother? Verily you have attitudes of  the people of the pre Islamic period in you. Your brothers are slaves of yours and Allah has place them under your care. So whomsoever has a brother in his care must feed him with whatever he feeds himself and clothe him with what he clothes himself with and he should not burden them with what they can’t bare. If you give them a difficult burden help them with it.

 

 

 في البخاري (30)، (2545)، وفي “الأدب المفرد” (189)، ومسلم (1661) (40)، وأحمد (21432

، من طرق عن شعبة، عن واصل الأحدب، عن المعرور بن سويد، قال: لقيت أبا ذر بِالربذة، وعليه حلة، وعلى غلامه حلة، فسألته عن ذلك، فقال: إني ساببت رجلاً فعيرته بأمه، فقال لي النبي – صلى الله عليه وسلم -: “يا أبا ذر أعيرته بأمه؟ إنك امرؤ فيك جاهلية، إخوانكم خولكم، جعلهم الله تحت أيديكم، فمن كان أخوه تحت يده، فليطعمه مما يأكل، وَلْيُلْبِسْهُ مما يلبس، ولا تكلفوهم ما يغلبهم، فإن كلفتموهم فأعينوهم”.


In Bukhari hadeeth 6050 and Muslim ahdeeth 1661, 38 and 39. And Abdu Al Razaq in Al Musnaf in Chapter 9 page 447 hadeeth number 17965

On the  authority of Al A’mash , on the authority of Al Maroor Ibn Suwaid , about Abi Dhaar, ‘ He said,  ‘ He saw upon Abu Dhaar a cloak and on his slave a cloak . So I said if you had joined them together it would have been one complete suit and I gave him another robe. Then he said to me that between him and between a man were some words. And the other man’s mother was not an Arab. So he complained about me to the Prophet, may Allah’s peace and blessings be upon him. So the Prophet said to me , ‘ Did you insult a man ? I  ( Abu Dhaar) said , Yes. Did you castigate him for his mother?  I ( Abu Dhaar )said Yes . So the Prophet said , Verily you have attitudes of the people of the pre Islamic period in you. In this period of time: Even in this old age? He said Yes, They are your slaves that Allah made under the care of your hands. And whoever Allah places his brother under his care should feed him from what the eats and clothe him with what he clothes himself with and do not burden him with what he can not handle and if the burden is too much, help him.”

 

في البخاري (6050)، ومسلم (1661) (38)، (39)، وعبد الرزاق في “المصنف” (9/ 447) رقم (17965

من طرق عن الأعمش، عن المعرور بن سويد، عن أبي ذر، قال: رأيت عليه بُرْدًا، وعلى غلامه برداً، فقلت: لو أخذت هذا فلبسته كانت حُلَّةً، وأعطيته ثوباً آخر، فقال: كان بيني وبين رجل كلام، وكانت أمه أعجميةً، فنلت منها، فذكرني إلى النبي – صلى الله عليه وسلم -، فقال لي: “أساببت فلاناً” قلت: نعم، قال: “أفنلت من أمه” قلت: نعم، قال: “إنك امرؤ فيك جاهلِية” قلت على حين ساعتي: هَذِهِ من كبر السن؟ قال: “نعم، هم إخوانكم، جعلهم الله تحت أيديكم، فمن جعل الله أَخاه تحت يده، فليطعمه مما يأكل، وليلبسه مما يلبس، ولا يكلفه من العمل ما يغلبه، فإن كلفه ما يغلبه فليعنه عليه”.

 


Abu Dawood may Allah have mercy upon him narrates hadeeth 5157

By way of Hareer on the authority of Al Amash, on the authority of Al Muroor Ibn Al Suwaid . He said, ” I saw Abu Dhaar with Al Burdah and upon him was a thick cloak and upon his slave was similar. So the people said, ‘ Oh Abu Dhaar , if you took that which is on your slave and yourself you would be able to make a complete set of clothing . Then you would be always able to give your slave something else to wear. He said that Abu Dhaar said , Verily I once insulted a man and his mother was not an Arab and I rebuked him for his mother not being an Arab. So he complained about me to the Messenger of Allah who said to me , ”Oh Abaa Dhaar  , Verily you have attitudes of the people of the pre Islamic period in you.” He said verily they are your brothers who Allah has favoured you over so whomsoever you are not able to take care of, sell them and do not punish the creation of Allah.”

في أبو داود (5157

من طريق جرير عن الأعمش، عن المعرور بن سويد، قال: رأيت أبا ذر بالربذة وعليه بُرْدٌ غليظ وعلى غلامه مثله، قال: فقال القوم: يا أبا ذر، لو كنت أخذت الذي على غلامك فجعلته مع هذا فكانت حُلَّةً وكسوت غلامك ثوباً غيره، قال: فقال أبو ذر إني كنت ساببت رجلاً وكانت أمه أعجميةً، فعيرته بأمه، فشكاني إلى رسول الله فقال: “يا أبا ذر إنك امرؤ فيك جاهلية” قال: “إنهم إخوانكم فضلكم الله عليهم، فمن لم يلائمكم فبيعوه ولا تعذبوا خلق الله”



”In the authentic narrations there is no mention of the abused being Bilal Ibn Al Rabbah may Allah be pleased him nor is there any mention of the so called saying of Abi Dhaar may Allah be pleased with him saying ” Oh son of a black woman” 


Sheikh Yusuf Al Qardawi may Allah have mercy upon made a BIG mistake

 Sheikh Yusuf Al-Qaradawimay Allah have mercy upon himmentioned in his book Halal and Haram

“Al-Bukhari narrated that Abu Dhaar and Bilal may Allah be pleased with them were angry with each other and insulted each other and in the fiery feud Abu Dhaar said, ”Oh son of a black woman”   So he complained to the Prophet may Allah’s peace and blessings be upon him who said to Abu Dhaar , Did you rebuke him for his mother? Verily you have attitudes of the people of the pre Islamic period in you.”

  ارتكب شيخ يوسف القارضاوي  رحمه الله خطا كبير

 

 قال الشيخ يوسف القرضاوي في كتابه “الحلال والحرام

 روى البخاري: أن أبا ذر وبلالاً الحبشي رضي الله عنهما تغاضبا وتسابا، وفي ثورة الغضب قال أبو ذر لبلال: يا ابن السوداء! فشكاه بلال إلى النبي – صلى الله عليه وسلم -، فقال النبي – صلى الله عليه وسلم – لأبي ذر: “أعيرته بأمه؟ إنك امرؤ فيك جاهلية

 

 

 Imam Al Baani may Allah have mercy on him commented on this in his book Ghayatu Al Maram page 152 

” The words of the narration are true but not in this context. Bukhari and Muslim extracted the hadith; on the authority of Al Maroor Ibn Swayd, He said ,” I found Abaa Dhaar with Al Ribdah and upon him was a robe and upon a boy slave who was wearing a similar robe, so I asked about that. So he said to me that verily he abused a man by rebuking his mother. So the Prophet may Allah’s peace and blessings be upon him said to me, ‘ Oh Abu Dhaar . Did you rebuke him for his mother?” The first addition to this hadith is  ”Verily you have attitudes of the people of the pre Islamic period in you” and these words are in Bukhari and as you can see there is no mention of Bilal in the narration nor is there any mention of the so called words of Abu Dhaar saying , ”Oh son of a black woman” so there is clear fabrication from the author Al Qardaawy.” End of quote from Sheikh Al Baani may Allah have mercy upon him.

 

وقال  الإمام الألباني – رحمه الله – في “غاية المرام” (ص/188

“صحيح بغير هذا السياق، أخرجه البخاري ومسلم وأحمد عن المعرور بن سويد قال: رأيت أبا ذر الغفاري عليه حلة، وعلى غلامه حلة، فسألناه عن ذلك؟ فقال: إني ساببت رجلاً فشكاني إلى النبي – صلى الله عليه وسلم -، فقال لي النبي – صلى الله عليه وسلم -: “أعيرته بأمه…” زاد في الموضع الأول:”إنك امرؤ فيك جاهلية”. هذا لفظ البخاري. وهو كما ترى ليس فيه ذكر لبلال ولا قوله: يا ابن السوداء. ففي صنيع المؤلف -القرضاوي- ما لا يخفى من العزو للبخاري ما ليس عنده” انتهى كلامه رحمه الله.


The only narration in which the name ‘ Bilal’ and the words ‘ Oh son of a black woman’ are mentioned is WEAK!

In Taarikh Al Damashq Chapter 10 page 464:

On the authority of Musa Ibn Ayyin , on the authority of Khaalid Ibn Yazeed Thanaa Abu Abdul Malik on the authority of Al Qaasim on the authority of Abi Umaamah, who said, Abu Dhaar rebuked Bilal for his mother and he said, ” Oh son of a black woman ” and Bilal went to the messenger of Allah may Allah’s peace and blessings be upon him, and he told him what he said. The Prophet became furious and then Abu Dharr came,  unaware of what Bilal had told him. The Prophet turned away from him and Abu Dharr asked, “O Messenger of Allah, have you turned away because of something that you have been informed of?” The Prophet said, “Have you reproached Bilal for his mother? By the one who revealed the Book to Muhammad, none is more virtuous than another except by his righteous actions. You have none but an insignificant amount.”

 

The narration is weak because Abi Abdul Maalik is a weak narrator and he is also known as Ali Ibn Yazeed Al Haani the companion of Qaasim Ibn Abdul Rahman . Al Nasaai said, He is abandoned in  narrating. And he is not trustworthy.” And Bukhaari said, ”His narrations are rejected.”  And Daaraqtani said, ” He is abandoned”. Yahyah ibn Maeen said, ”Ali Ibn Yazeed on the authority of Al Qaasim on the authority of Abi Umaamah are weak , all of it. and Allah knows best. Read : Tahdheeb Al Kaamil by Mizzi my Allah have mercy upon him

 

ومن هؤلاء الذين أخطئوا في عزو هذا الحديث إلى البخاري وأن فيه قول أبي ذر لبلال رضي الله عنهما: “يا ابن السوداء”، الشيخ يوسف القرضاوي في كتابه “الحلال والحرام” حيث قال: “روى البخاري: أن أبا ذر وبلالاً الحبشي رضي الله عنهما تغاضبا وتسابا، وفي ثورة الغضب قال أبو ذر لبلال: يا ابن السوداء! فشكاه بلال إلى النبي – صلى الله عليه وسلم -، فقال النبي – صلى الله عليه وسلم – لأبي ذر: “أعيرته بأمه؟ إنك امرؤ فيك جاهلية”:
ولذا تعقبه الإمام الألباني – رحمه الله – في “غاية المرام” (ص/188) بقوله:”صحيح بغير هذا السياق، أخرجه البخاري ومسلم وأحمد عن المعرور بن سويد قال: رأيت أبا ذر الغفاري عليه حلة، وعلى غلامه حلة، فسألناه عن ذلك؟ فقال: إني ساببت رجلاً فشكاني إلى النبي – صلى الله عليه وسلم -، فقال لي النبي – صلى الله عليه وسلم -: “أعيرته بأمه…” زاد في الموضع الأول:”إنك امرؤ فيك جاهلية”. هذا لفظ البخاري. وهو كما ترى ليس فيه ذكر لبلال ولا قوله: يا ابن السوداء. ففي صنيع المؤلف -القرضاوي- ما لا يخفى من العزو للبخاري ما ليس عنده” انتهى كلامه رحمه الله.

 و حديث ضعيف في  كتاب تاريخ دمشق ج ١٠ ص

٤٦٤عن موسى بن أعين، عن خالد بن يزيد، ثنا أبو عبد الملك، عن القاسم، عن أبي أمامة قال: عير أبو ذر بلالاً بأمه، فقال: يا ابن السوداء، وإن بلالاً أتى رسول الله – صلى الله عليه وسلم – فأخبره فغضب، فجاء أبو ذر ولم يشعر، فأعرض عنه النبي – صلى الله عليه وسلم -، فقال: ما أعرضك عني إلا شيء بلغك يا رسول الله؟، قال: “أنت الذي تعير بلالاً بأمه ؟” قال النبي – صلى الله عليه وسلم -: “والذي أنزل الكتاب على محمد – أو ما شاء الله أن يحلف – ما لأحد علي فضل إلا بعمل، إن أنتم إلا كطف الصاع”.

وهذا إسناد ضعيف؛ لضعف أبي عبد الملك، وهو علي بن يزيد الألهاني صاحب القاسم بن عبد الرحمن، بل قال فيه النسائي: “متروك الحديث”. و ليس بثقة. وقال البخاري: “منكر الحديث”. وقال الدارقطني: متروك. قال يحيى بن معين: علي بن يزيد عن القاسم عن أبي أمامة هي ضعاف كلها. والله أعلم.

 » تهذيب الكمال للمزي – علي بن يزيد بن أَبِي هلال الألهاني


And Sheikh AlBaani may Allah have mercy upon him said in his bookAl Da’eefah Chapter 1 page 47.

”From the greatest afflictions that has fell upon the Muslims since the earlier eras is the spreading of weak and fabricated narrations between them.”

 

 و قال الشيخ الألباني رحمه الله- ايضا  في كتبه  الضعيفة  ج ١ ص ٤٧

“من المصائب العظمى التي نزلت بالمسلمين منذ العصور الأولى انتشار الأحاديث الضعيفة و الموضوعة بينهم

 

Visit my Pinterest page for PDF’s


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail