UMAR IBN AL KHATTAB

Ibn Birr said in his book Al Istiyaab fee Mariftu Al Ishaab Chapter 3 page 1146

” Zir ibn Habaysh and other than him recorded that Umar was Adam Shadeed Al Udmah and most of the scholars of the days of the people and their biographies and their news knew that.”……

Al Waqdy has recorded from hadith Aasim Ibn Abdullah on the authority of Saalim bn Abdullah Ibn Umar about his father , he said: Verily Al Udmah came to them from before his maternal uncles of Bani Ma’dhoon and Umar was white in colour and he did not marry to full fill his desires but rather he married when he wanted children. and Aasim Ibn Abdullah’s hadith is not needed nor is the hadith of Al Waqdy .

And Al Waqdy determined that the Sumaratu and Udamah of  Umar bin Al Khattab came from eating oil in the year of famine, And this narration is rejected. And what is most correct in this issue , and Allah  knows best is the narration of Sufyan Al Thawry on the authority of Aasim bin Buhdalah on the authority of Zir bin Habaysh who  said, ” I saw Umar and he was Adam Shadeed Al Udmah..

 Shu’bah said on the authority of Samaak on the authority of Hilal Ibn Abdullah , ”I saw Umar bin Al Khataab may Allah be pleased with him, an Adam coloured man, huge as if was from the men of Sudoos,…”

L

 قال ابن بر في كتابه الاستیعاب فی معرفة الأصحاب ، ج 3 ص

 …. ذكره زر بن حبيش وغيره بأنه كان آدم شديد الأدمة وهو الأكثر عند أهل العلم بأيام الناس وسيرهم وأخبارهم
قد ذكر الواقدي من حديث عاصم بن عبيد الله عن سالم بن عبد الله بن عمر عن أبيه قال : إنما جاءتنا الأدمة من قبل أخوالي بني مظعون وكان أبيض لا يتزوج لشهوة إلا لطلب الولد وعاصم بن عبيد الله لا يحتج بحديثه ولا بحديث الواقدي
….وزعم الواقدي أن سمرة عمر وأدمته إنما جاءت من أكله الزيت عام الرمادة . وهذا منكر من القول . وأصح ما في هذا الباب والله أعلم حديث سفيان الثوري عن عاصم بن بهدلة عن زر بن حبيش قال : رأيت عمر شديد الأدمة
… قال شعبة عن سماك عن هلال بن عبد الله : رأيت عمر بن الخطاب رضي الله عنه رجلا آدم ضخما كأنه من رجال سدوس

J

How do we know that narration of Zirr Ibn Habeesh is authentic? كيف نعرف ان الحديث زر ابن حبيش صحيح؟

In the book Mustadrik ala Saheehain( a book that scrutinised narrations according to the requirements of Bukhari and Muslim) Abu Abdullah Al Haakim classifies the narration as authentic.

Imam Al Dhahabi reviewed the works of Abu Abdullah Al Hakeem and also grades it as authentic in his book Takhlees Al Dhahabi, hadeeth 4479.

k

في كتاب المستدرك على الصحيحين ر 4479 ج 3 ص 86 – 87
قال ابو عبد الله الحاكم – 405 هـ

كتاب معرفة الصحابة رضي الله عنهم

ومن مناقب أمير المؤمنين عمر بن الخطاب رضي الله عنه

حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ ثنا أَبُو أُسَامَةَ ثنا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِي أُسَامَةَ الْحَلَبِيُّ ثنا حَجَّاجُ بْنُ أَبِي مَنِيعٍ عَنْ جَدِّهِ وَهُوَ عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِي زِيَادٍ الرُّصَافِيُّ عَنِ الزُّهْرِيِّ وَحَدَّثَنِي أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ بَالَوَيْهِ ثنا إِبْرَاهِيمُ بْنُ إِسْحَاقَ الْحَرْبِيُّ حَدَّثَنِي مُصْعَبُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الزُّبَيْرِيُّ قَالَا

عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ بْنُ نُفَيْلِ بْنِ عَبْدِ الْعُزَّى بْنِ رِيَاحِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ قُرْطِ بْنِ رَزَاحِ بْنِ عَدِيِّ بْنِ كَعْبِ بْنِ لُؤَيِّ بْنِ غَالِبِ بْنِ فِهْر…إلخٍ

قَالَا وَأُمُّهُ حَنْتَمَةُ بِنْتُ هَاشِمِ بْنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ بْنِ مَخْزُومٍ وَأُمُّهَا الشِّفَاءُ بِنْتُ عَبْدِ قَيْسِ بْنِ عَدِيِّ بْنِ سَعْدِ بْنِ تَيْمٍ يُكَنَّى أَبَا حَفْصٍ…إلخٍ

( ر 4477 )

أَخْبَرَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحُسَيْنِ الْقَاضِي ثنا الْحَارِثُ بْنُ أَبِي أُسَامَةَ ثنا أَبُو النَّضْرِ ثنا شَيْبَانُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ النَّحْوِيُّ عَنْ عَاصِمٍ عَنْ زِرٍّ قَالَ

خَرَجْتُ مَعَ أَهْلِ الْمَدِينَةِ فِي يَوْمِ عِيدٍ فَرَأَيْتُ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَمْشِي حَافِيًا شَيْخٌ أَصْلَعُ أَدَمُ. أَعْسَرُ يُسْرٍ طُوَالًا مُشْرِفًا عَلَى النَّاسِ كَأَنَّهُ عَلَى دَابَّةٍ…إلخ

التعليق – من تلخيص الذهبي 4479 – صحيح

المستدرك على الصحيحين ر 4479 ج 3 ص 86 –

J

How do we know that the narrations of Al Waqdi a.k.a Mohammed Ibn Umar are weak?

First of all , there is a consensus amongst the scholars that Al Waqdi is not reliable. More than 40 major scholars have graded him either to be a liar or a very weak The scholars who are part of this consensus include , Imam Al Bukhari, As Shaafee’, Ahmad Ibn Hanbal, Abu Dawood, Al Nisaai, Al Dhahabi, Imam Al Nawawy , Ibn Hajar ،Ibn Taymiyyah, Ibn Al Qayyim and Nasr Al Deen Al Albaany just to name a few. Read more about Al Waqdi here.

م

The narration that gives the story about Umar changing from white to black also has another extremely weak narrator called Abdullah bin Yazeed Al Hadhal Al Madani

In Imam Al Dhahabi’s book called Meezan Al Itidaal fee Nafd Al Rijaal Chapter 4 page 228 he says :

Abdullah bin Yazeed Al Hadhal Al Madani

It is said he is Ibn Qantas

Imam Bukhari said , it is said that he was accused with heresy , and he said he was accused of serious matter and Al Nisaai said that he is not reliable.

k

ميزان الاعتدال في نقد الرجال للذهبي ج ٤ ص ٢٢٨

عبد الله بن يزيد الهذلي المدني.
يقال: هو ابن قنطس. قال البخاري: يقال يتهم بالزندقة وقال – مرة: يتهم بأمر عظيم
وقال النسائي: ليس بثقة

ls

Conclusion

Umar bin Al Khattab may Allah be pleased with him was Adam Shadeed Al Udmah ( JET BLACK ) according to the the saheeh hadith and the understanding of the scholars of the past.

Read about what the scholars said about the meaning of Adam Shadeed Al Udmah here

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail