ADAM : ادم ADAM SHADEED AL UDMAH : ادم شديد الادمة ADLAM : ادلم ASWAD : اسود ASMAR : اسمر ASHAM : اسحم GREEN : اخضر WHITE : ابيض RED : احمر – اشقر
g
The term Adam آدم is a word that most are oblivious to. Most only know that Adam is the father of mankind but they do not know that it is a term used for a specific colour and that the colour is a very dark colour. It is also a very commonly used term in classical Arabic and one of the colours used to describe what the original Arabs looked like.
;
Ibn Mansoor Al Thaalabi said in his book Fiqqatu Lugghah wa Sarr ,page 448
”That the colour Adam is blackness in humans and when referring to camels it means whiteness”
قال ابو منصور الثعالبي في كتاب فقة اللغة و سر العربية ص٤٤٨
الادم من الناس السود و من الابل الابيض
He also said in Fiqqatu Lughghah, Chapter 13 – The Degrees of Blackness in Humans, Page 126
”If it’s blackness is increased on Asmar, then it is Adam.”
قال ابو منصور الثعالبي في كتاب فقة اللغة ١٢٦
فإنْ زَادَ سَوَادُهُ عَلَى السُّمْرَةِ فَهُوَ آدَمُ
.
Abu Waleed Sulaymaan bin Khalf AlBaaji Al Andalusy said in his book Al Muntaqy Sharr Al MuwT Chapter 7 , page 230,
(The colour)” Adam is above Asmar (meaning darker ) towering it to (the colour) jet black؛‘
قال أبو الوليد سليمان بن خلف الباجي الأندلسي في كتابه المنتقي شرح الموطا ص ٤٦٤
”لأدم فوق الأسمر يعلو الى السواد“
ش
S
Abu Hilal Al Askary said in his book Takhalus fee Marifatu Asmaae Al Ashyaa, page 362
” And Al Udmah in humans is a branch of blackness, an Adam coloured man and an Udmah coloured woman”
قال أبو هلال العسكري في كتابه التخلص في معرفة أسماء الأشياء ص ٣٦٢
والأدمةُ فِي النَّاسِ شربةٌ منْ سوادٍ رجلٌ آدمُ وامرأةٌ أدماءُ
s
Ibn Qutaybah said in his book Al Maarif page 27
”Abu Mohammed said: The green is the black meaning Al Udmah”
In other words Udmah and (jet) black are the same thing
ابن قتيبة الدينوري في كتابه المعارف ص ٢٧
”أبو محمد: الخضرة السواد أراد الأدمة
S
Ibn Atheer Al Jazry said in his book Jaamia’ Al Usool fee ahadeeth Al Rasool, Chapter 2 page 452
” and the black means the Arabs because the predominant colours amongst them is Udmah , and Udmah is (a colour that) is near to (the colour) jet black and Ahmar means the ajam because the colours that are most predominant amongst them are white and red(very white)”
‘
قال ابن الأثير الجزري في كتابه جامع الأصول في أحاديث الرسول – ومعه: تتمة جامع الأصول
”والأسود العرب لأن الغالب على ألوانهم الأدمة، والأدمة قريبة من السواد. والأحمر: العجم، لأن الغالب على ألوانهم البياض والحمرة.
.
‘
ك
Majd Al Deen Abi Asaa’daat AlMubarrak ibn Muhammed Ibn Al Atheer said in his book Al Nihaya fee Ghareeb Al Hadeeth Chapter 1 page 32
” The colour Adam in humans is an intense Sumarah (brown)”
قال مجد الدين أبي السعادات المبارك بن محمد ابن الأثير في كتبه النهاية في غريب الحديث والأثر ج ١ ص ٣٢
وناقة أدماء ، وهي في الناس السمرة الشديدة
Imaam Suyooti Al Jawahir Uluqood Chapter 2 pages 574 -575
”And if the yellow decreases and it leans towards jet black then it is called Adam”
قال شمس الدين محمد بن أحمد بن علي بن عبد الخالق، المنهاجي الأسيوطي في كتابه جواهر العقود ومعين القضاة والموقعين والشهود ج ٢ ص٥٧٤ – ٥٧٥
فإن رقت الصفرة، ومال إلى السواد قيل: آدمي اللون
j
Abu Ali Al Hassan Ibn Al Ghafaari Al Farsi said in his book , Al Hujjah Lilfaraa Al Sabah Al Amsaar Bil Hijaaz wa Al Iraaq Wa Shaam Al Ladhina Dhakaruhum Abu Bakr Ibn Mujaahid , Chapter 2 Page 14
”Al Adam (the colour) is that which has no whiteness in according to the way the people speak , so they say an Adam coloured man to he that has no white/ whiteness in him.”
قال عبو علي الحسن بن الغفار الفارسي في كتابه .الحجة للقراء السبعة أئمة الأمصار بالحجاز والعراق والشام الذين ذكرهم أبو بكر بن مجاهد ج ٢ ص ١٤
”فالآدم الذي ليس بابيض علي ما يتكلم به الناس فيقولون: رجل آدم للذي ليس بابيض”
h
Abu Al Abbaas Ahmed Ibn Umar Ibn Ibraheem Al Qurtobi says in his book Al Mufhim Chapter 1 page 400
”Al Adam is from aludmah and it is above(darker than) As Sumurah but lighter than As Sahmah and Al Udmah leans towards the colour black with some redness/ hitting redness ( obviously not the red that meant pale white) ”
K
قال أبو العباس أحمد بن عمر بن إبراهيم القرطبي في كتبه المفهم لما أشكل من كتاب تلخيص مسلم ج ١ ص ٤٠٠
”ادم من الادمة وهو لون فوق السمرة و دون السحمة و كان الادمة يسير سواد يضرب الاحمر ”
He gives further explanation to his understanding of what Adam means in the same chapter on page 150, when giving an explanation of a narration that is related to one of the signs of the last hour.
J
”The first point is that we can gather is that they are black in colour because Udmah is the most prominent colour amongst them.”
ا
في كتبه المفهم لما أشكل من كتاب تلخيص مسلم ج ١ ص ١٥٠
الآولى أن يحمل على أنهم سود الالوان لأن الادمة غالب ألوانهم
Ibn Atiyah said in his book Tafseer Ibn Atiyah Chapter 1 Page 222
The colour Adam is derived from Al Udmah , and it is redness leaning to jet blackness.
قال عطية في كتابه تفسير عطية ج ١ ص ٢٢٢
ادم : افـعـل مـشتق من الادمة , وهي حمرة تميل الى السواد
Abu Hilal al Askaru said in his book al Takahlus fee Marafatu Ismaa a al Ashyaa Page 326
”And Al Udmah in humans is portion of blackness ”
قال أبو هلال العسكري في كتابه التخلص في معرفة أسماء الأشياء ص ٣٢٦
والأدمةُ فِي النَّاسِ شربةٌ منْ سوادٍ
Ibn Duraid Al Azdi said in his book Al Ishtiqaaq on page 71
The derivement of the Adam( colour) is from two things , either from the saying , An Adam coloured man between Al Udmah and it is a very dark brown or it came from the saying, an Adam coloured Antelope or an Adam coloured camel”
l
قال ابن دريد الأزدي في كتابه الاشتقاق ص ٧١
واشتقاق آدم من شيئين إما من قولهم رجل آدم بين الأدمة وهي سمرة كدرة أو تكون من قولهم ظبي آدم وجمل آدم
Ibn Abdull Birr said in Kitaab Al Istidhkaar, Chapter 8 page 333 or here
”Adam is the colour of the Arabs, and it is Sumurah in men.”
ويقول ابن عبد البر رحمه الله في كتابه الاستذكار ج ٨ ص ٣٣٣ او هنا
” الأدمة لون العرب ، وهي السمرة في الرجال “
He gives further clarification as to what he meant by As Sumurah in another book of his:
Al Tamheed Lamaa Fee Al Muwatta min Al Maany Wal Asaneed Chapter 4 page 189
Al Adam : Al Asmar is that which is on it something from a little black ( ie darker than Asmar)
التمهيد لما في الموطأ من المعاني والأسانيد ج ٤ ص ١٨٩
فالآدم : الأسمر الذي علاه شيء من سواد قليلا
Sometimes the colour Adam ادم alone can be intended to mean Aswad اسود.
Both Ibn Hajjar and Asmaaey have testified to this when giving an explanation of one of the ahadith that describe the Prophet Mohammed صلى الله عليه و سلم.
In Fathul Baari bi sharh al Bukhari (فتح الباري شرح صحيح البخاري) Chapter 6 ,page 658 Ibn Hajjar said
”In regards to the part of the hadith ‘ he was not white and not Adam’ …. What it is intended here is to mean he was not intensely white nor was he intensely Adam/ Aswad (black)”
قال ابن حجر في كتابه فتح الباري شرح صحيح البخاري ج٦ ص ٦٥٨
ليس بالابيض و لا الادم ليس بصواب…….. لان المراد انه ليس بالابيض الشديد البيضااء و لا بالادم الشديد الادمة
Al Harby said in his book Ghareeb Al Hadeeth Al Harby Chapter 2, page 1141.
”The saying he is not Adam…… on the authority of Asmaeey : Adam is jet black
قال الحربي في كتابه غريب الحديث الحربي ج٢ ص ١٤١١
قوله ليس بآدم……. عن الاصمعي : الآدم السواد
As with most colours, there are different extremes and the scholars have shown us this in order for there to be NO confusion ! We already know that the colour Adam ادم is a dark colour ranging from dark brown to jet black but sometimes the Arabs used other adjectives and intensifiers to express the intensity of the colour to give you a clearer picture, which is very similar to how we give specific descriptions of people today.
The word Aswad or اسود for specific descriptions means jet black for specific descriptions.
Here are more examples and explanations to show how the colour Adam is related extreme blackness .
j
Ahmed Ibn Habal narrates in his book Musnad Ahmed , Chapter 50 page 488
The Messenger of Allah may Allah’s peace and blessings be upon him said , And the description of Moses may peace be upon him : ” And I saw Moses, intensely black skinned”
The words used here are Asham Adam
ن
مسند أحمد بن حنبل ج 50 ص 488
قال رسول الله صلى الله عليه و سلم في وصفه لموسى عليه السلام: “و رأيت موسى أسحم آدم“. رواه أحمد وغيره وصححه الأرناؤوط..
Another great scholar called Ibn Sayaadah said, when explaining the meaning of the word Asham(اسحم ) in his book:
Al Hakm Al Muheet Al A’dam , Chapter 3, page 215
‘Al Asham wa Al Suhaam wa Al Sahmah mean black(ness) and every jet black is Asham…. And the two suhaams are shadeed Al Udmah.
ب
المحكم والمحيط الأعظم – ج 3 ص 215
السّحَمُ والسُّحامُ والسُّحْمَةُ: السوَاد وكل أسود أسْحَمُ…والإسْحِمانُ، الشَّديد الأدمة
In another section of the same book :
Chapter 1 page 202, he said السواد شدة الأدمة which translates to ”jet black is an intense Udmah”in other words jet black and Shadeed Al Udmah mean the same thing.
j
السواد شدة الأدمة
Imaam Al Alaamah Al Dhahabi says in his book Seera A’laam Al Nubalaa Chapter 2 page 313
‘They say Aswad (jet black) and this means whoever is covered in blackness. They say jet black or Shadeed Al Udmah.”
ظ
سير أعلام النبلاء ج٢ ص ١٦٨
قالوا اسود و كذا كل من غلب عليه السواد قالوا اسود او شديد الادمة
In Kitaab Al Alfaadh by Ibn Sakeet in the Chapter of colours, page 153 he said،
‘ … from the the jet black men , and he is Shadeed al Udmah” in other words and from the people who are jet black in complexion they are also called Shadeed Al Udmah.
س
قال ابن سكيت في كتابه كتاب الألفاظ ص ١٥٣
قالوا : و من الرجال الاسود، و هو شديد الادمة
Al Thaalabi gives another clear explanation when he tells us about the levels of blackness in humans.
Abdul Malik Ibn Muhammed Ibn ismaeel Abu Mansoor Al thaalabi in his book Fiqqatu Al Lughah Chapter 13 , page 126.
‘….. and if it (the colour) is darker than (the colour) Adam then it is (called) Asham( refer to point 2).
قال عبد الملك بن محمد بن إسماعيل أبو منصور الثعالبي في كتابه فقة اللغة ج ١٣ ص ١٢٦
إذا عَلاَهُ أدنى سَوَاد فهو أسْمَر، فإنْ زاد سَوَادُهُ مَعَ صُفْرَةٍ تعلوه فهو أصْحَمُ، فإن زاد سَوَادُه على السُّمْرَة فهو آدم، فإن زاد على ذلك فهو أسحم، فإن اشتدّ سواده فهو أدلم.
k
Li Taalib Al Maroof
The student of Sibaweey was nicknamed Natftweey because his udmah complexion resembled crude oil, which is a jet black colour.
;
لطائف المعارف ص ٤٨
قال الثعالبي لقب نفطويه لدمامته و ادمته تشبيها (له ) بالنفط
Ibn Sayadah said when given a description , in his book Kitaab Al Mukhassas ( المخصص) Chapter 1 Page 202
”and (aswad)black is Shadeed Al Udmah a black man”
المخصص ج 1 ص 202
والسواد شدة الأدمة رجل اسود
Imam Al Tabari gives a description of Mohammed Al Nafs Al Zaky in his book Tarikh Al Tabary(تاريخ الطبري), page 562.
‘‘Mohammed was Adam Shadeed Al Udama , Adlam and he was nicknamed father of Black coal because of his udmah. Abu Mansoor called him charcoal.”
قال امام الطبري في كتابه تاريخ الطبري ص ٥٦٢
كان محمد آدم شديد الأدمة، أدلم جسيما عظيما، وكان يلقب القاري من أدمته، حتى كان أبو جعفر يدعوه محمما
Without even having to explain what Adlam means it is quite clear as to what shaded Al Udmah meant to Al Tabary.
The great grammarian Ibn Sakeet gives us further clarification here:
Ibn Sakeet tell us in his book Kitaab Al Al Faadh ( pages 152-153 ) that
”They say from the black men he is As Shadeed Al Udmah and from them is the Adlam and he is As Shadeed Al Udmah”
قال ابن السكيت في كتاب الافاظ ص ١٥٢ – ١٥٣
وقالوا من الرجال الأسود وهو الشديد الأدمة…ومنهم الأدلم وهو الشديد الأدمة
j
j
Al Baladhaari reports in Ansaab Al Ashraaaf Chapter 1 page 505
And when Abdul Malik mentioned Ibn Abi Bakarah, he says, ” The black ( Abi Bakarah) is a master of the people of the East”, and Abdullah Ibn Abi Bakarah was Adam Shadeed Al Udmah ( jet black ) ….
j
انساب الاشراف ج ١ ص ٥٠٥
وَكَانَ عبد الملك ، إِذَا ذكر ابن أبي بكرة ، يقول : الأسود سيد أهل المشرق ، وَكَانَ عُبَيْد الله آدم شديد الأدمة ، مفلج الثنايا ، طوالا ، أبرج العينين ، ضخم الرأس ، غليظ الوسط.
In Ibn Katheer’s Tafseer of the the Quran chapter 2 he narrates,
Mu’awiya said, Call Abdullah bin Mas’adah al Fazari and he was Adam Shadeed Al Udmah Muaywah then he said (to Masa’dah) whiten your progeny with this roman slave woman.”
j
تفسير القرآن العظيم – ج2 – 3آل عمران – 4النسآء ص ٢٤٧
قال حدثني خديج خصى لمعاوية قال قال لي معاوية ادع لي عبد الله بن مسعدة الفزاري فدعوته وكان آدم شديد الأدمة فقال دونك هذه الجارية لجارية رومية بيض بها ولدك
ن
j
Ibn Katheer narrates about the same sahaaby in another chapter but in a slightly different way . This time he says Aswad Shadeed Al Udmah instead of Adam Shadeed Al Udmah as he did before but in a different context.
Ibn Katheer narrates in his book Tafseer Al Quran Chapter 10:
Abdullah ibn Mas’adah Al Faraazy was Aswad Shadeed Al Udmah
قال عماد الدين أبو الفداء إسماعيل بن كثير في كتابه تفسير القرآن العظيم (تفسير ابن كثير) – ج 10
عبد الله بن مساعدة الفزارى كان أسود شديد الأدمة
;’
h
Ibn Katheer mentions him again in another book of his and describes the same sahaabah using only the word Aswad
Ibn Katheer says in his book Al Bidaayah wa Al Nihaayah Chapter 8 page 149
And Mu’awiya said, Call Abdullah bin Mas’adah al Fazari the servant of Fatimah the daughter of the Messenger of Allah, for me and he was Aswad. Then he said (to Masa’dah) whiten your progeny with her”
h
قال عماد الدين أبو الفداء إسماعيل بن كثير في كتابه البداية والنهاية
و قال: ثم وهبها لعبد الله بن مسعدة الفزاري مولى فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وكان أسود فقال له: بيض بها ولدك، وهذا من فقه معاوية ونحريه
Here is another example of why it is not always necessary to add the intensifier shadeed to describe someone with a jet black complexion.
The Description Of Moses alayhis salaam صفة موسى عليه السلام
Sahih al-Bukhari 3438 Book 60, Hadith 109
And as for Musa he was Adam in complexion and had lank hair as of he was from the men of Zut.”
وَأَمَّا مُوسَى فَآدَمُ جَسِيمٌ سَبْطٌ كَأَنَّهُ مِنْ رِجَالِ الزُّطِّ ”
Ibn Taymiyyah makes mention of an authentic narration that mentions people of Zut being jet black in colour
Jamea Al Masaail chapter 5 page 78
” …..jet black skinned men as if they were from the men of Al Zut……
قال ابن تيمية في كتابه جامع المسائل الحديثية – بدء الخلق والملائكة والجن والأنبياء ج ٥ ص ٧٨
أخرج ابن مردويه وأبو نعيم في الدلائل عن ابن مسعود قال : خرج رسول الله صلى الله عليه وسلم قبل الهجرة إلى نواحي مكة فخط لي خطا وقال : لا تحدثن شيئا حتى آتيك، ثم قال : لا يهولنك شيء تراه، فتقدم شيئا ثم جلس فإذا رجال سود كأنهم رجال الزط وكانوا كما قال الله تعالى : كادوا يكونون عليه لبدا .
In Musnad Ahmed Ibn Hanbal , Chapter 50 page 488
The Messenger of Allah may Allah’s peace and blessings be upon him said, And the description of Moses may peace be upon him : ” And I saw Moses intensely black skinned”
The words used here are Asham Adam which in another example which shows us how Adam and intense blackness are related.
ن
مسند أحمد بن حنبل ج 50 ص 488
قال رسول الله صلى الله عليه و سلم في وصفه لموسى عليه السلام: “و رأيت موسى أسحم آدم”. رواه أحمد وغيره وصححه الأرناؤوط
Ibn Mandhor narrates in Lisaan Al Arab
AsSahm wal Suhaam wal Sahmah is black and Al Layth said that As Sahmah is black like the blackness of the crow.
قال ابن منظور في لسان العرب
السَّحَمُ والسُّحام والسُّحْمَةُ السواد وقال الليث السّحْمَةُ سواد كلون الغراب
Al Qurtobi said in his book Kitab Al Mufhim Chapter 6 page 501
wa Al Sahm : (jet) black the plural of Asham and it is Shadeed Al Udmah
قال القرطبي في كتابه المفهم ج 6 ص 501
و السحم السود جمع اسحم و هو شديد الادمة
Tafseer Al Baydhaawy Chapter 3 page 29
Verily (Musa) alayhi Asalaam was Adaam shadeed Al Udmah jet black.
تفسير البيضاوي ج 3 ص 27
روي: انه علي السلام كان ادم شديد الادمة.
Al Waafy Bil Wafyaat Chapter 16 Page 165
And they were called green because of their blackness and the Arabs named black , green and Malik was Shadeed Al Udmah
الوافي بالوفيات – ج 16 – سهل – عبثر
وسُمُوا الخضر لسوادهم، والعرب تسمي الأسود أخضر؛ وكان مالك شديد الأذمَة
Conclusion
From what is apparent is that the colour Adam is a dark colour that was used to describe people and animals. If whatever is being described is a human being, it means a colour that is dark brown to jet black in colour. The meaning is clear to the Islamic scholars of language and fiqh, and therefore should be clear to us all.