UMAR IBN AL KHATTAAB

The Truth About Umar Bin Al Khataab May Allah be pleased with him

There are many narrations about Umar Bin Al Khattab May Allah be pleased with him . However, most of them are weak but for some strange reason these weak narrations are in many books.The most famous of the narrations include narrations that come from a known fabricator of hadith called Al Waqdy , who has been widely refuted and rejected by the majority of the scholars . One of the most earliest, if not the earliest of sources for these hadith can be found in Al Tabaqat Al Kubaara by Ibn S’ad who starts off with the true and correct narration regarding Umar Ibn Al Khataab may Allah be pleased with him.

 

On page 239 Chapter 3 of Tabaqaat Al Kubaraa.

Ibn Sa’d starts of with the saheeh hadith narrated by Zir Ibn Habeesh

”I saw Umar ibn Al Khattaab leaving the exit of the people of Madinah and he was an Adam coloured man, tall, ambidextrous , bald, he walking fast towering the people as if he was riding a beast….

Then he mentions some commentary by the abandoned narrator Muhammed Ibn Umar a. k. a Al Waqdi , who said

” This hadith is not known to us that Umar was Adam in colour except that he was seen during a time of famine and in this period his colour changed due the consumption of oil.”

Mohammed Ibn Umar said, Abdullah Ibn Yazeed Al Hadhal told us that on the authority of Iyaadh Ibn Khalefa who said ” He saw Umar in a time of famine and he was jet black in colour and he used to be white . So we said, ” who is that ? And he said, that is an Arab man and verily his colour changed and he ate fat, leban and he forbade himself form eating what the people ate so he ate oil until his colour changed ,,, .”

Muhammed Ibn Umar said,” he extracted from Umar Ibn Imraan Ibn Abdullah Abdul Rahmaan Ibn Abi Bakr Ibn Aasim Ibn Abdullah Ibn Aamir Ibn Rabea, who said,” I saw Umar a white man, very pale white with redness on him , tall and bald.”

Muhammed Ibn Umar a.k.a Al Waqdi also said , on the authority of Al Qaasim Ibn Muhammed , he said, ” I heard Ibn Umar describe Umar and he said, a white man with redness, tall, bald and grey.”

في كتاب الطبقات الكبرى كتب ابن سعد ج ٣ ص ٢٣٩

عن عاصم بن أبي النجود عن زر بن جبيش قال: رأيت عمر بن الخطاب خرج مخرجا لأهل المدينة رجل آدم، طويل، أعسر، أيسر، أصلع، ملبب بردا له قطريا، يمشي حافيا مشرفا على الناس كأنه راكب على دابة ، وهو يقول: يا عباد الله، هاجروا ولا تهجروا واتقوا الأرنب أن يحذفها أحدكم بالعصا أو يرسلها بالحجر ثم يقول بأكلها ولكن ليذك لكم الرسل والرماح والنبل. قال يحيى بن عباد: قال حماد بن زيد: فسئل عاصم عن قوله هاجروا ولا تهجروا فقال: كونوا مهاجرين حقا ولا تشبهوا بالمهاجرين ولستم منهم.
قال محمد بن عمر: هذا الحديث لا يعرف عندنا، إن عمر كان آدم إلا أن يكون رآه عام الرمادة فإنه كان تغير لونه حين أكل الزيت.
قال: أخبرنا محمد بن عمر قال: حدثني عبد الله بن يزيد الهذلي عن عياض بن خليفة قال: رأيت عمر عام الرمادة وهو أسود اللون ولقد كان أبيض فيقال مم ذا؟ فيقول: كان رجلا عربيا وكان يأكل السمن واللبن فلما أمحل الناس حرمهما فأكل الزيت حتى غير لونه
قال: أخبرنا محمد بن عمر قال: أخبرنا عمر بن عمران بن عبد الله بن عبد الرحمن بن أبي بكر عن عاصم بن عبيد الله عن عبد الله بن عامر بن ربيعة قال: رأيت عمر رجلا أبيض، أمهق، تعلوه حمرة، طوالا، أصلع.
قال: أخبرنا محمد بن عمر قال: أخبرنا شعيب بن طلحة عن أبيه عن القاسم بن محمد قال: سمعت بن عمر يصف عمر يقول رجل أبيض تعلوه حمرة، طوال، أصلع، أشيب.

j


How do we know that narration of Zirr Ibn Habeesh is authentic? كيف نعرف ان الحديث زر ابن حبيش صحيح؟

In the book Mustadrik ala Saheehain( a book that scrutinised narrations according to the requirements of Bukhari and Muslim) Abu Abdullah Al Haakim classifies the narration as authentic.

Imam Al Dhahabi reviewed the works of Abu Abdullah Al Hakeem and also grades it as authentic in his book Takhlees Al Dhahabi, hadeeth 4479.

k

في كتاب المستدرك على الصحيحين ر 4479 ج 3 ص 86 – 87
قال ابو عبد الله الحاكم – 405 هـ

كتاب معرفة الصحابة رضي الله عنهم

ومن مناقب أمير المؤمنين عمر بن الخطاب رضي الله عنه

حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ ثنا أَبُو أُسَامَةَ ثنا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِي أُسَامَةَ الْحَلَبِيُّ ثنا حَجَّاجُ بْنُ أَبِي مَنِيعٍ عَنْ جَدِّهِ وَهُوَ عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِي زِيَادٍ الرُّصَافِيُّ عَنِ الزُّهْرِيِّ وَحَدَّثَنِي أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ بَالَوَيْهِ ثنا إِبْرَاهِيمُ بْنُ إِسْحَاقَ الْحَرْبِيُّ حَدَّثَنِي مُصْعَبُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الزُّبَيْرِيُّ قَالَا

عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ بْنُ نُفَيْلِ بْنِ عَبْدِ الْعُزَّى بْنِ رِيَاحِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ قُرْطِ بْنِ رَزَاحِ بْنِ عَدِيِّ بْنِ كَعْبِ بْنِ لُؤَيِّ بْنِ غَالِبِ بْنِ فِهْر…إلخٍ

قَالَا وَأُمُّهُ حَنْتَمَةُ بِنْتُ هَاشِمِ بْنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ بْنِ مَخْزُومٍ وَأُمُّهَا الشِّفَاءُ بِنْتُ عَبْدِ قَيْسِ بْنِ عَدِيِّ بْنِ سَعْدِ بْنِ تَيْمٍ يُكَنَّى أَبَا حَفْصٍ…إلخٍ

( ر 4477 )

أَخْبَرَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحُسَيْنِ الْقَاضِي ثنا الْحَارِثُ بْنُ أَبِي أُسَامَةَ ثنا أَبُو النَّضْرِ ثنا شَيْبَانُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ النَّحْوِيُّ عَنْ عَاصِمٍ عَنْ زِرٍّ قَالَ

خَرَجْتُ مَعَ أَهْلِ الْمَدِينَةِ فِي يَوْمِ عِيدٍ فَرَأَيْتُ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَمْشِي حَافِيًا شَيْخٌ أَصْلَعُ أَدَمُ. أَعْسَرُ يُسْرٍ طُوَالًا مُشْرِفًا عَلَى النَّاسِ كَأَنَّهُ عَلَى دَابَّةٍ…إلخ

التعليق – من تلخيص الذهبي 4479 – صحيح

المستدرك على الصحيحين ر 4479 ج 3 ص 86 –


How do we know that the narrations of Al Waqdi a.k.a Mohammed Ibn Umar are weak?

First of all , there is a consensus amongst the scholars that Al Waqdi is not reliable. More than 40 major scholars have graded him either to be a liar or a very weak The scholars who are part of this consensus include , Imam Al Bukhari, As Shaafee’, Ahmad Ibn Hanbal, Abu Dawood, Al Nisaai, Al Dhahabi, Imam Al Nawawy , Ibn Hajar ،Ibn Taymiyyah, Ibn Al Qayyim and Nasr Al Deen Al Albaany just to name a few. Read more about Al Waqdi here.

م


The narration that gives the story about Umar changing from white to black also has another extremely weak narrator called Abdullah bin Yazeed Al Hadhal Al Madani

In Imam Al Dhahabi’s book called Meezan Al Itidaal fee Nafd Al Rijaal Chapter 4 page 228 he says :

Abdullah bin Yazeed Al Hadhal Al Madani

It is said he is Ibn Qantas

Imam Bukhari said , it is said that he was accused with heresy , and he said he was accused of serious matter and Al Nisaai said that he is not reliable.

k

ميزان الاعتدال في نقد الرجال للذهبي ج ٤ ص ٢٢٨

عبد الله بن يزيد الهذلي المدني.
يقال: هو ابن قنطس. قال البخاري: يقال يتهم بالزندقة وقال – مرة: يتهم بأمر عظيم
وقال النسائي: ليس بثقة

l


Ibn Barr gives clear clarification in his book Al Istiyaab fee Mariftu Al Ishaab Chapter 3 page 1146

” Zir ibn Habaysh Abd other than him recorded that Umar was Adam Shadeed Al Udmah and most of the scholars of the days of the people and their biographies and their news knew that.”and Abu Raja Al Utairy described Umar and he was ( Abu Raja Al Utairy ) heedless, so he said ” And Umar bin Al Khattaab was tall and muscular, very bald, with pale skinned, eyes, thin cheeks , lots of hair in the ends of his moustache that were black and red.

Al Waqdy has recorded from hadith Aasim ibn Abdullah on the authority of Saalim bn Abdullah Ibn Umar about his father , he said: Verily Al Udmah came to us from before my maternal uncles of Bani Ma’dhoon and he (Umar) was white in colour and he did not marry to full fill his desires but rather he married when he wanted children. And Aasim ibn Abdullah’s hadith is not needed nor is the hadith of Al Waqdy . And Al Waqdy determined that the Sumaratu and Udamah of Umar bin Al Khattab came from eating oil in the year of famine, And this statement is rejected and what is most correct in this issue , and Allah knows best is the narration of Sufyan Al Thawry on the authority of Aasim bin Buhdalah on the authority of Zir bin Habaysh who said, ” I saw Umar and he was Adam Shadeed Al Udmah,

Shu’bah said on the authority of Samaak on the authority of Hilal Ibn Abdullah , ”I saw Umar bin Al Khataab may Allah be pleased with him, an Adam coloured man, huge as if was from the men of Sudoos, in his legs , as he walked with his feet near to each other.”

k

قال ابن بر(368 هـ – 463 هـ) في كتابه الاستیعاب فی معرفة الأصحاب ، ج 3 ص

ذكره زر بن حبيش وغيره بأنه كان آدم شديد الأدمة وهو الأكثر عند أهل العلم بأيام الناس وسيرهم وأخبارهم ووصفه أَبُو رجاء العطاردي ، وَكَانَ مغفلا ، فَقَالَ : كَانَ عُمَر بْن الخطاب طويلا جسيما أصلع, شديد الصلع ، أبيض شديد حمرة العينين ، فِي عارضه خفة ، سبلته كثيرة الشعر فِي أطرافها صهبة.
قد ذكر الواقدي من حديث عاصم بن عبيد الله عن سالم بن عبد الله بن عمر عن أبيه قال : إنما جاءتنا الأدمة من قبل أخوالي بني مظعون وكان أبيض لا يتزوج لشهوة إلا لطلب الولد وعاصم بن عبيد الله لا يحتج بحديثه ولا بحديث الواقدي
وزعم الواقدي أن سمرة عمر وأدمته إنما جاءت من أكله الزيت عام الرمادة . وهذا منكر من القول . وأصح ما في هذا الباب والله أعلم حديث سفيان الثوري عن عاصم بن بهدلة عن زر بن حبيش قال : رأيت عمر شديد الأدمة كَانَ أَبُو بَكْر يخضب بالحناء والكتم ، وَكَانَ عُمَر يخضب بالحناء بحتا
. قال شعبة عن سماك عن هلال بن عبد الله : رأيت عمر بن الخطاب رضي الله عنه رجلا آدم ضخما كأنه من رجال سدوس في رجليه روح


In Tadheeb Al Kaamil Fee Asmaa Al Rijaal Chapter 21 Page 323

Al Mizzi records the same way as Ibn Barrr 

 

تهذيب الكمال في أسماء الرجال [التراجم والطبقات]

وهو أول من اتخذ الدرة. وكان نقش خاتمه “كفى بالموت واعظا يا عمر “. وكان آدم، شديد الأدمة، طوالا، كث اللحية، أصلع أعسر يسر، يخضب بالحناء والكتم. وقال أنس: كان أبو بكر يخضب بالحناء بحتا. قال أبو عمر: الأكثر أنهما كانا يخضبان. وقد روي عن مجاهد – إن صح – أن عمر بن الخطاب كان لا يغير شيبة. هكذا وصفه زر بن حبيش، وغيره بأنه كان آدم شديد الأدمة، وهو الأكثر عند أهل العلم بأيام الناس وسيرهم وأخبارهم. ووصفه أبو رجاء العطاردي، وكان مغفلا، قال: كان عمر بن الخطاب طويلا جسيما أصلع شديد الصلع، أبيض شديد حمرة العينين، في عارضيه خفة، سبلته (1) كثيرة الشعر في أطرافها صهوبة (2) .

وذكر الواقدي من حديث عاصم بن عبيد الله، عن سالم بن عبد الله بن عمر، عن أبيه قال: إنما جاءتنا الأدمة من قبل أخوالي بني مظعون، وكان عمر أبيض، لا يتزوج لشهوة، إلا لطلب الولد.
وعاصم بن عبيد الله لا يحتج بحديثه ولا بأحاديث الواقدي.
وزعم الواقدي أن سمرة عمر وأدمته إنما جاءت من أكله الزيت عام الرمادة. وهذا منكر من القول. وأصح ما في هذا الباب، والله أعلم، حديث سفيان الثوري عن عاصم بن بهدلة عن زر بن حبيش، قال: رأيت عمر بن الخطاب رجلا آدم ضخما كأنه


Imam Al Dhahabi clarifies the position which is in agreement with Imam Abd A Barr

Imam Al Dhahabi said in his book tahdeeb Tahdheeb AlKamaal Fee Ismaaa Rijaal Chapter 7 page 84

And Al Waqdy by way of Aasim bin Abdullah on the authority of Saalim about his father , He said Al udmah came to us from before my maternal uncles of Bani Madhoon and Umar was abyadh, he never married to fulfill his desires except that he wanted children and this is incorrect, and Al Waqdi determined that the sumurah of Umar and his udmah came to him after eating oil in the years of famin and that saying is rejected. Ibn Birr said, and what is more correct in the issue is the narration of Aasim bin Bahdalah on the authority of Zirr, He said I saw Umar an Adam complexioned man and huge…

 

h

تذهيب تهذيب الكمال في أسماء الرجال ج ٧ ص ٧٤

و ذكر الواقدي من حديث عاصم بن عُبيد الله عن سالم عن ابيه قال انما جاءتنا الادمة من قبل اخوالي بني مظعون و كان عمر ابيض ، لا يتزوج لشهوة الا لطلب الولد وهذا لايصح ، وزعم الواقدي أن سمرة عمر وأدمته إنما جاءت من ءاكله الزيت عام الأمادة ٠ وهذا منكر من القول ، قال ابن عبد البر ، وأصح ما في هذا الباب حديث عاصم بن بهدلة عن زر قال رايت عمر آدم، ضخما…..

 

h

In Tahdheeb Al Tahdheeb Ibn Hajjar reports the narrations then concludes with his position of Umar being Adam

ا

تهذيب التهذيب ( ج 7, ص 439 – 440

عمر بن الخطاب بن نفيل بن عبد العزي بن رياح بن عبد الله بن قرط بن رزاح بن عدي بن كعب بن لؤي بن غالب القرشي العدوي أبو حفص أمير المؤمنين

أمه حنتمة بنت هاشم بن المغيرة بن عبد الله بن عمر بن مخزوم

وقيل حنتمة بنت هشام والأول أصح.

وقال الزبير بن بكاركان عمر من أشراف قريش واليه كانت السفارة في الجاهلية وذلك أن قريشا كانت إذا وقعت بينهم حرب بعثوه سفيرا…إلخ

وقال عبد البر…وكان أصلع أعسر يسر طوالا آدم شديد الادمة هكذا وصفه جماعة

وقال أبو رجاء العطاردي كان أبيض…وروى عن عبد الله بن عمر نحوه

وزعم الواقدي أن سمرته إنما جاءت من أكل الزيت عام الرمادة

قال بن عبد البر وأصح ما في هذا الباب رواية الثوري عن زر بن حبيش قال رأيت عمر رجلا آدم...إلخ

k

h


In Kashaf Al Khafaa wa Mazeel Al Albaas Chapter 2 page 161

Umar May Allah be pleased him was Ashqar ( pale skinned )

Al Najm said, ”That is famous on the tongues of the people but there is no origin for this narration, and he only had whiteness in his beard with some redness. It is said that he was Adam in colour. And in Al Tabaraani with the chain of Hassan on the authority of Zirr, He said ” I was in Madinah when an Adam coloured man who was left handed and huge, towering the people as if he was riding a beast, and he was Umar

كشف الخفاء ومزيل الإلباس – ج 2 ص 161

قال النجم هذا مشهور على الألسنة ولا أصل له وإنما كان أبيض، في لحيته صهوبة، وقيل آدم، وعند الطبراني بسند حسن عن زر قال كنت بالمدينة، فإذا رجل آدم أعسر أشم ضخم، إذا أشرف على الناس كأنه على دابة فإذا هو عمر

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail