FADHAL IBN ABBASS IBN UTBAH

Fadhl was a very famous poet who wrote a poem that scholars have spoken about and used as reference to explain what colour green meant to the Arabs and what Fadhal himself looked like.

 

The poem is as follows:
 g
وأنا الأخضر من يعرفني      أخضر الجلدة في بيت العرب
مـن  يساجلني يساجل ماجدا      يـملأ  الدلو الى عقد الكرب
إنـما عـبد مـناف جـوهر      زيـن  الجوهر عبد المطلب
k
The first two lines are the most crucial for understanding

وأَنا الأَخْضَرُ، من يَعْرِفُنـي؟

أَخْضَرُ الـجِلْدَةِ فـي بـيتِ العَرَبْ

I am the green one. Who knows me?

My skin is green. I am from the family of the Arabs.

h

Musab bin Abdullah bin Musab bin Thaabit bin Abdullah bin Zubair said in his book on page 90,

”Al Fadl the poet Shadeed al Udmah (jet black) and for this reason he says ,” I am the green one…….

g

  قال مصعب بن عبد الله بن مصعب بن ثابت بن عبد الله بن الزبير، أبو عبد الله الزبيري  في كتابه نسب قريش،  ص ٩٠، “الفضل بن العباس الشاعر؛ وكان شديد الأدمة، ولذلك يقول:
وأنا الأخضر من يعرفني … أخضر الجلدة في بيت العرب

j


j

In Kitaab Hadhaf min Nasab Quraysh An Muarij bin Amuroo Al Sudusy, pages 20-21, the very old scholar and author Abu Feed Murij ibn Amuroo Al Sudusy said in regards to Fadl Ibn Abbass’s poem;

He means he is jet BLACK

أبو فيد مؤرج بن عمرو السدوسي ( 195 هـ) كتاب حذف من نسب قريش عن مؤرج بن عمرو السدوسي – ص 20 – 21

مِنْ وَلَدِ أَبِي لَهَبٍ بنِ عبد المُطَّلِب

الفَضْلُ بن العَبَّاس بن عُتْبَة بن أبي لَهَبٍ

كان شاعراً قال…وَأَنَا الأَخْضَرُ مَنْ يَعْرِفُنِي َأخْضَرُ الْجِلْدَةِ في بَيْتِ العَرَبْ

أراد أنَّه أسود...

h


j

Al Nemri said in his book, Kitaab Al Mulamma, Page 1.

 ” Verily Allah the most high created five colours , white , black, red , yellow and green and he made four of the colours in the children of Adam ,; white, black , red and yellow and he gave the Arabs, the people of Habasha and the Zanj and those who resemble them, blackness. And the Arab poet Fadhl ibn Utbah Abi Lahab Abbaas said ” I am green one who knows me. The green colour is from the house of the Arabs”

النمري – 385 هـ

قال الحسين بن علي النمري… إن الله عز وجل خلق الألوان خمسة بياضا وسوادا وحمرة وصفرة وخضرة

فجعل منها أربعة في بني آدم البياض والسواد والحمرة والصفرة

فأعطى العرب والحبشة والزنج وشكلهم عامة السواد

قال شاعر العرب الفضل بن عتبة أبي لهب

وأنا الأخضر من يعرفني أخضر الجلدة من بيت العرب ( 1 ) ت

j


j

Ibn Mandhor, the author of Lisan Al Arab narrates in Chapter 4 page 245;

يقول: أَنا  خالص لأَن أَلوان العرب السمرة

He says that he is a pure Arab because the colors of the Arabs are hues of brown

h

He also narrates from the following scholars:

d

 Al Tahdhib, Saad Al Deen Masud ibn Umar El-Taftaazaani (1312-1389 A.D.) said:

فـي هذا البـيت قولان: أَحدهما أَنه أَراد أَسود الـجلدة؛ قال: قاله أَبو طالب النـحوي، وقـيل: أَراد أَنه من خالص العرب وصميمهم لأَن الغالب علـى أَلوان العرب الأُدْمَةُ،

“In this verse there are two sayings. One is them is that he meant that his skin is black .  Abu Talib El-Nahwi said. It is said that he meant that he is a pure unmixed Arab because most Arabs are  AlUdmah (dark brown to jet black).

k

k

Abdella Ibn Berry (1106-1187 A.D.),

قال ابن بري: نسب الـجوهري هذا البـيت للهبـي، وهو الفضل بن العباس بن عُتْبَةَ بن أَبـي لَهَبٍ، وأَراد بالـخضرة سمرة لونه، وإِنما يريد بذلك خـلوص نسبه وأَنه عربـي مـحض، لأَن العرب تصف أَلوانها بالسواد وتصف أَلوان العجم بالـحمرة. وفـي الـحديث: بُعثت إِلـى الأَحمر والأَسود؛ وهذا الـمعنى بعينه هو الذي أَراده مسكين الدارمي فـي قوله

أَنا مسكِينٌ لـمن يَعْرِفُنـي،

لَوْنِـي السُّمْرَةُ أَلوانُ العَرَبْ

“Ibn Berry said Al Jawhari related this verse to Al Lahabi and he is Al Fadl ibn Al Abbas ibn ‘Utba ibn Abi Lahab and he meant by green, the brownness (darkness) of his complexion and he meant by that his genealogy is pure and that he was an unmixed Arab because the Arabs describe their color as black and they describe the color of the non-Arabs as red. Like the hadith says, ‘I was sent to the red and the black. And this is exactly what Miskeen Al Darimi intended when he said:

‘I am Miskeen, for those who know me.

My colour is dark , the color of the Arabs’”.

h

j

 
He means that his colour is the colour of the Arabs, and it is jet black
يعني ان لونه لون العرب، و هو سواد

k


k

Ibn Hajjar said in Fath AlBaari , chapter 14 , page 243.

And the Arabs use the word اخضر to mean any colour that is NOT ابيض or احمر . The poet said , “I am the green one ( black one ), who knows me, green is the colour of Arabs “
Ibn Hajjar then said, ” He means he is NOT red like the AJAM, and the colour AHMAR is used for whoever is NOT an Arab and from it ” I was sent to the red and the black.”

و العرب تطلق الأخضر عَلى كل لون ليس بأبيض و لا احمر ،قال شاعر : و أنا الأخضر من يعرفني اخضر الجلدة من نسل العرب يعني انه ليس باحمر كالعجم ،والأحمر يطلقونه على كل من ليس بعربي و منه “بعث الى الأسود و الأحمر

k

k


h

In Al Hakam Al Sultaaniyya page 223 AL Marwaardy explains what الأخضر meant to the Arabs . He said it means اسود and then said …

“just as Al Fadl Ibn Al Abaas ibn Utbat bin Abi Lahab said, and he was jet black in complexion

 في كتاب الحاكم السلطانية الماوردي ص ٢٢٣ شرح المروادي معني الكلمة الاخضر

.كما قال الفضل ابن العباس بن عتبة بن أبي لهب و كان اسود اللون.

 

 


j

j

Abu Nasr Ismaeel ibn Hamaad Al Jawhary said in regards to Fadl Ibn Abaass’s line of poetry…….

The colour of the Arabs is Asmar(brown) and Green (jet black)

قال ابو نصر إسماعيل بن حماد الجوهري القارني ..يقول أنا خالص لان الوان العرب السمرة والخضراء

j

j


 

Al Jaahidh said, ” As for the greenness of Muhaarib ( an Arab tribe) They actually meant the jet black ones , similar to that of blackness of Ghassan and from that meaning is the saying of the one from the Quraish who PRAISED himself  ” I am the green one who knows me? I am from the house of the Arabs.”


الحيوان  ج 3 ص 119 – 120 

….فأمّا خضر محارب، فإنما يريدون السّود وكذلك: خضر غسّان

ومن هذا المعنى قول القرشي في مديح نفسه وأنا الأخضر من يعرفني … أخضر الجلدة في بيت العرب


k
 Abu Farj Al Asbahaani’s version in his  book Kitab al-Aghani  vol 16 page 115 where he says,
” he got his blackness from before his mother: his grandmother and she was an Abyssinian.”
نما أتاه السواد من قبل أمه : جدته ، وكانت حبشية
 
k
Abu Farj Al Asbahaani is a KNOWN FABRICATOR of hadith an has been heavily criticised by dozens of scholars which includes Sheikh Nasr Ad Deen Al Bani, Ibn Taymiyyah, and Imaam Al Dhahabi just to name a few.  It is quite insulting that one would try to belittle a member of ahlul bait’s lineage . Apart from the fact that the majority of the scholars have all agreed that Al Fadhl was black and that he was an Arab,  Fadl’s poetry alone it is enough to refute Al Asbahaani’s claims. Fadl dedicated a poem to boast of how proud he was of his black complexion and his noble Arab identity.
قال الخطيب البغدادي كان أبو الفرج الأصفهاني أكذب الناس, كان يشتري شيئًا كثيرًا من الصحف, ثم تكون كل روايته منها
قال ابن كثير في البداية والنهاية (11/263/مكتبة المعارف- بيروت
عن ابن الجوزي أنه قال : ومثله لا يوثق بروايته, يصرح في كتبه بما يوجب عليه الفسق, ويهون شرب الخمر, وربما حكى ذلك عن نفسه, ومن تأمل كتاب الأغاني, رأى كل قبيح ومنكر
وقال الذهبي في الميزان (3/124) : رأيت شيخنا تقي الدين ابن تيمية يضعفه, ويتهمه في نقله ويستهول ما يأتي به

k

kي
The following scholar provides a more clear and concise explanation to refute Al Asbahaani’s claims.

mk

Al Khatabi explains in his book Ghareeb Al hadeeth Book 2 page 372,  that

Green to the arabs means jet black and Fadhl Ibn Abbass said ‘ I am the green one , who knows me? Green is from the house of the Arabs.” He then explained , ‘

He( Fadl) boasted about his blackness because it was an affirmation that he was pure and that he did not have any non Arab slave blood in him

الخطابي 388 هـ غريب الحديث – ج 2 ص 372 

والخضرة عند العرب السودا قَالَ الفضل بن العباس اللهبي: وأنا الأخضر من يعرفنيأخضر الجلدة من بيت العرب

افتخر بسواد لونه لأنه يدل على صراحة النسب وإن لم تعرق فيه الإماء.

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail